Statut Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce z dnia 23 marca 2019 roku (tekst jednolity) *
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenie Sędziów Rodzinnych w Polsce "Association of Family Judges In Poland", zwane w dalszej części statutu - Stowarzyszeniem.
§ 2
Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz naczelnych m.st. Warszawa.
§ 3
Stowarzyszenie działa w oparciu o obowiązujące prawo o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4
Stowarzyszenie może tworzyć koła przy sadach na obszarze swojej właściwości.
§ 5
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji społecznych o podobnym założeniu programowym.
§ 6
- Stowarzyszenie używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku Stowarzyszenie Sędziów Rodzinnych w Polsce.
- Stowarzyszenie może posiadać odznakę członkowską na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów.
- Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków.
Rozdział 2. Cele i środki działania
§ 7
Celem stowarzyszenia jest:
- umacnianie niezależności i niezawisłości sędziów rodzinnych oraz troska o ich autorytet,
- współdziałanie ze wszystkimi organizacjami rządowymi i pozarządowymi w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich,
- dążenie do umacniania i ochrony rodziny, a zwłaszcza jej funkcji opiekuńczo-wychowawczej,
- doskonalenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych sędziów oraz osób współpracujących z sądownictwem rodzinnym,
- inicjowanie, popieranie i prowadzenie wymiany doświadczeń z zagranicą w zakresie zwalczania przestępczości nieletnich, ochrony rodziny oraz wspierania rozwoju mediacji rodzinnej dla nieletnich,
- wspieranie uzdolnionej młodzieży z rodzin zagrożonych patologią społeczną,
- kształtowanie opinii publicznej,
- reprezentowanie zawodowych i socjalnych interesów środowiska sędziowskiego,
- współdziałanie w toku prac legislacyjnych z władzą ustawodawczą i innymi organami w zakresie sądownictwa rodzinnego,
- współpraca z mediami w celach edukacyjnych z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz poprawy wizerunku sędziów rodzinnych,
- integracja środowiska sędziów rodzinnych,
- propagowanie wiedzy z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego przy współpracy z wyższymi uczelniami w kraju i za granicą.
§ 8
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
- podejmowanie działań na rzecz ochrony rodziny, dobra dziecka, zapobiegania czynom karalnym i demoralizacji nieletnich;
- prowadzenie działalności szkoleniowej;
- organizowanie narad, konferencji naukowych, wystaw i odczytów;
- współpracę z innymi stowarzyszeniami o zbliżonym profilu w kraju i za granicą przez:
propagowanie osiągnięć polskiego sądownictwa rodzinnego,
opracowywanie oraz wymianę informacji i materiałów o tematyce interesującej Stowarzyszenie,
przygotowywanie kongresów, seminariów oraz konferencji krajowych i międzynarodowych,
- współpracę ze studentami kierunków prawniczych, pedagogicznych i psychologicznych na zasadach wolontariatu;
- prowadzenie strony internetowej i profilu na portalach społecznościowych;
- kontakt z mediami.
- Czynności, o których mowa w ust. 1 Stowarzyszenie wykonuje w ramach działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego.
Rozdział 3. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkami Stowarzyszenia są członkowie zwyczajni, nadzwyczajni i honorowi.
§ 10
- Członkiem zwyczajnym może być sędzia, w tym sędzia w stanie spoczynku.
- Członkostwo nie ustaje w przypadku przejścia sędziego do innego zawodu prawniczego.
§ 11
Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego wyboru władz Stowarzyszenia,
- udziału w zebraniach, odczytach, kursach i konferencjach naukowych organizowanych przez Stowarzyszenie,
- korzystania z urządzeń Stowarzyszenia,
- zwracania się bezpośrednio do wszystkich władz Stowarzyszenia,
- noszenia odznaki organizacyjnej.
§ 12
- Członkiem nadzwyczajnym może być pracownik naukowy zajmujący się problematyką rodzinną, opiekuńczą i nieletnich.
- Członkiem nadzwyczajnym może być również osoba wykonująca czynności, o których mowa w przepisach prawa o ustroju sądów powszechnych, w sprawach z zakresu prawa rodzinnego, opiekuńczego i nieletnich, jeżeli uzyskała pisemną rekomendację przynajmniej trzech członków zwyczajnych.
- Decyzję o przyjęciu członka nadzwyczajnego podejmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji i oświadczenia gotowości uiszczenia składek członkowskich. W przypadku osoby, o której mowa w ust. 2, do deklaracji dołącza się wymaganą rekomendację.
§ 13
- Do członka nadzwyczajnego § 11 stosuje się, za wyjątkiem biernego prawa wyborczego.
- Wyjątek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy członka nadzwyczajnego, który w dniu 23 marca 2019 r., był członkiem zwyczajnym.
§ 14
- Decyzję o przyjęciu członka zwyczajnego podejmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji i oświadczenia gotowości uiszczenia składek członkowskich.
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1 można złożyć właściwemu terenowemu Zarządowi Koła Stowarzyszenia. Przewodniczący Koła przekazuje złożone dokumenty Zarządowi Stowarzyszenia.
§ 15
uchylony
§ 16
- Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu osobom szczególnie zasłużonym dla Stowarzyszenia lub sądownictwa rodzinnego.
- Do członka honorowego § 11 stosuje się, za wyjątkiem pkt 1.
- Członkostwa honorowego pozbawia Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
§ 17
- Członkowie zobowiązani są do:
- przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek.
§ 18
- Członkostwo zwyczajne i nadzwyczajne ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia członka ze Stowarzyszenia, zgłoszonego na piśmie,
- skreślenia z listy członków na podstawie uchwały Zarządu w przypadku nieopłacania składek przez rok od dnia ostatniej zarejestrowanej wpłaty,
- wykluczenia prawomocnym orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego.
- Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do członka, który uregulował składki członkowskie do dnia 31 grudnia 2019 r.
§ 19
uchylony
Rozdział 4. Władze naczelne Stowarzyszenia
§ 20
- Władzami naczelnymi Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
- Kadencja wszystkich władz trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym, w zależności od uchwały Walnego Zebrania.
- Członkowie władz pełnią funkcje honorowo.
- Uchwały władz Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania, o ile dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 21
W przypadku ustąpienia w trakcie kadencji członków władz Stowarzyszenia, władzom tym przysługuje prawo kooptacji, jednakże liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
§ 22
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie zwoływane przez Zarząd. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 23
Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zebrania należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- wybór Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- zatwierdzanie regulaminów Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- zatwierdzanie wytycznych preliminarza budżetowego i sprawozdań finansowych,
- nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu,
- rozpatrywanie odwołań od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.
§ 24
Walne Zebranie jest władne do podejmowania uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, w drugim terminie bez względu na ilość obecnych.
§ 25
O terminie, miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zebrania, Zarząd zawiadamia członków w formie elektronicznej, ustnej lub telefonicznej, co najmniej 14 dni przed dniem obrad Walnego Zebrania.
§ 26
- Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na podstawie uchwały Zarządu również na żądanie Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 2/3 członków uprawnionych do głosowania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd w terminie sześciu tygodni od dnia zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 27
Zarząd liczy od 8 do 12 członków.
§ 28
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Walnego Zebrania,
- uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,
- zatwierdzanie bilansu,
- powoływanie, zawieszanie i rozwiązywanie Kół Stowarzyszenia oraz nadzorowanie ich działalności,
- występowanie z wnioskiem do Walnego Zebrania o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w sprawach Stowarzyszenia nie należących do właściwości innych władz,
- wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Fundacji Veillard-Cybulskich w wypadkach przewidzianych przez jej statut,
- przygotowywanie porządku Walnego Zebrania i projektów uchwał,
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania.
§ 29
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym prezesa lub wiceprezesa. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
§ 30
- Zarząd wybiera spośród siebie prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza, jego zastępcę oraz skarbnika i jego zastępcę.
- Organizację i tryb pracy Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
- Prezes lub wiceprezes reprezentują Stowarzyszenie na zewnątrz i działają w jego imieniu.
§ 31
Komisja Rewizyjna składa się z 3 - 5 osób, spośród których wybiera się przewodniczącego i jego zastępcę.
§ 32
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności, a w szczególności gospodarki finansowej Stowarzyszenia,
- kontrola opłacania składek członkowskich,
- składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu wraz z oceną działalności i wnioskami dotyczącymi udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- przedstawianie Zarządowi wniosków w sprawie działalności Stowarzyszenia,
- uchwalanie regulaminu pracy Komisji Rewizyjnej.
- Kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia odbywa się co najmniej raz do roku.
§ 33
Sąd Koleżeński składa się z 5 - 7 osób, spośród których wybiera się przewodniczącego, jego zastępcy i sekretarza.
§ 34
- Do zakresu działania Sądu Koleżeńskiego należy rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw członków Stowarzyszenia dotyczących nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał Stowarzyszenia, naruszania zasad współżycia społecznego oraz sporów powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.
- Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
- upomnienie,
- zawieszenie w prawach członka Stowarzyszenia na okres od 3 miesięcy do 2 lat,
- wykluczenie ze Stowarzyszenia
- Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego przysługuje stronie odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od dnia otrzymania orzeczenia. Uchwała podjęta w wyniku rozpatrzenia odwołania jest ostateczna.
- Organizację i tryb pracy Sądu Koleżeńskiego określa regulamin uchwalony przez Sąd Koleżeński.
Rozdział 5. Koła Stowarzyszenia
§ 35
- Koła Stowarzyszenia powstają przy sądach na podstawie uchwały Zarządu.
- Teren działalności Koła i siedzibę określa Zarząd.
§ 36
Do powołania Koła wymagana jest liczba co najmniej trzech członków Stowarzyszenia.
§ 37
Władzami Koła są Zebranie Członków Koła i Zarząd Koła.
§ 38
- Zebranie Członków Koła jest najwyższą władzą Koła.
- Do kompetencji Zebrania Członków Koła należy:
- uchwalanie kierunków działania na danym terenie,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Koła,
- wybór Zarządu Koła.
§ 39
- Zarząd Koła składa się z przewodniczącego, jego zastępcy, sekretarza, skarbnika i co najmniej jednego członka zarządu, jeżeli Koło liczy mniej niż 7 członków Zarząd Koła składa się z przewodniczącego i skarbnika.
- Do zadań Zarządu Koła należy realizowanie statutowych celów Stowarzyszenia na swoim terenie i wykonywanie uchwał władz Stowarzyszenia.
Rozdział 6. Majątek i fundusze
§ 40
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 41
Na fundusze składają się:
- składki członkowskie,
- dotacje,
- zapisy i darowizny
- wpływy z działalności statutowej.
§ 42
Wszelkie postanowienia władz Stowarzyszenia zmierzające do uszczuplenia majątku wymagają zgody władzy rejestracyjnej.
§ 43
- Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych wymagany jest podpis prezesa Zarządu.
- Dla ważności dysponowania kontami bankowymi (złotówkowymi lub dewizowymi) wystarczy podpis prezesa Zarządu, lub wiceprezesa albo skarbnika.
Rozdział 7. Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 44
Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
§ 45
- Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje zwyczajne lub nadzwyczajne Walne Zebranie większością głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
- W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie decyduje o przeznaczeniu majątku i powołuje komisję likwidacyjną.
- Uchwała Walnego Zebrania o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.
|
|