Uwagi Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce do projektu ustawy
o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw
z dnia 17 czerwca 2025 r.
Stowarzyszenie Sędziów Rodzinnych w Polsce wyraża zdecydowane
poparcie dla zmian przepisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego polegających na
wprowadzeniu rozwodów pozasądowych. Wprowadzenie możliwości rozwiązania
małżeństwa przez kierownika urzędu stanu cywilnego odpowiada oczekiwaniom
społecznym co do uproszczenia procedur i łatwiejszej dostępności do organu
podejmującego taką decyzję. Urzędy stanu cywilnego funkcjonują bowiem w każdej
gminie, a właściwe do orzeczenia rozwodu sądy okręgowe mieszczą się jedynie w
dużych miastach, często z dala od miejsca zamieszkania małżonków. Nadto
postępowanie rozwodowe może trwać w sądzie wiele miesięcy od momentu złożenia
pozwu do momentu wydania wyroku, co jest związane z bardziej skomplikowaną
procedurą cywilną, jak również z obciążeniem sądów ilością spraw rozwodowych.
Możliwość rozwiązania małżeństwa przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego
pozwoli obywatelom na samodzielne zaplanowanie terminu uzyskania rozwodu, co
jest istotne z punktu widzenia ważnych spraw życiowych, np. ustalenia daty zawarcia
kolejnego małżeństwa. Rozwiązanie małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego
wiązałaby się również z dużo mniejszym stresem, niż wizyta w sądzie. Małżonkowie
nadto mogą od razu skorzystać z możliwości zmiany nazwiska. Wskazane jest
zatem przesunięcie chociaż części tej kategorii spraw do urzędów stanu cywilnego,
co spowoduje nie tylko odciążenie sądów, ale przede wszystkim będzie
udogodnieniem dla obywateli.
Należy podkreślić, że w praktyce sądowej procedura w sprawach o rozwód bez
orzekania o winie, gdzie małżonkowie nie mają małoletnich dzieci, jest bardzo uproszczona. Rozprawa trwa z reguły do 30 minut. Sąd bada występowanie
przesłanek niezbędnych do orzeczenia rozwodu, tj. czy nastąpił zupełny i trwały
rozpad pożycia małżeńskiego, przy czym w zasadzie poprzestaje na krótkich
oświadczeniach stron, bez prowadzenia pogłębionego postępowania dowodowego.
Jeśli nastąpił rozpad małżeństwa i małżonkowie wyrażają zdecydowaną wolę
rozwiązania małżeństwa, sąd wydaje wyrok rozwodowy na pierwszej rozprawie.
Sprawy te są na tyle merytorycznie nieskomplikowane, że nie ma potrzeby, by w
każdym przypadku musiał orzekać o nich sąd.
Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego wprowadza przy tym uregulowania,
które mają powstrzymać zbyt pochopne decyzje małżonków. Przede wszystkim
można zwrócić się do urzędu stanu cywilnego o rozwód dopiero po roku od zawarcia
małżeństwa. Należy najpierw złożyć na piśmie wymagane przepisami "zapewnienia"
potwierdzające wystąpienie przesłanek do rozwiązania małżeństwa, a dopiero od
upływu 1 miesiąca do 6 miesięcy od złożenia tych "zapewnień" można złożyć
"oświadczenie" o rozwiązaniu małżeństwa. Są to wystarczające wymagania, by
małżonkowie mieli czas do namysłu i podjęli decyzję zgodną z ich przekonaniem.
Rozwiązania takie funkcjonują w wielu krajach Unii Europejskiej, jak również
w innych krajach europejskich poza Unią Europejską i na świecie. Zgodne są one z
zasadami funkcjonowania nowoczesnego państwa i zmieniających się potrzeb
społeczeństwa. Nie ma przy tym żadnego niebezpieczeństwa, że instytucja
małżeństwa będzie traktowana z większym lekceważeniem, stanie się fasadowa, że
będzie wykorzystywana do innych celów, jak np. korzystanie z ulg i przywilejów, czy
też stanie się zagrożeniem dla współczynnika dzietności. Opinie polityków
przeciwnych wprowadzeniu rozwodów pozasądowych z wyżej wspomnianych
powodów są więc wyrazem braku wiedzy na temat funkcjonujących procedur
sądowych w sprawach o rozwód bez orzekania o winie przy braku małoletnich
dzieci, które nie stwarzają szczególnych trudności i barier dla uzyskania takiego
rozwodu. Nadto w przypadku procedury przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego
przewidziano możliwość odmowy przyjęcia oświadczenia o rozwiązaniu małżeństwa
w przypadku jakichkolwiek wątpliwości - wówczas małżonkowie mogą skorzystać z
procedury sądowej. Poza tym małżonkowie lub prokurator mogą wnieść do sądu o
unieważnienie rozwodu pozasądowego. Są to wystarczające zabezpieczenia, aby
instytucja rozwodu pozasądowego nie była wykorzystywana do celów niezgodnych z
prawem, czy zmierzających do nadużycia prawa.
Odnośnie samej procedury rozwiązania małżeństwa, stosowanej przez
kierownika urzędu stanu cywilnego, opisanej w projekcie zmian do ustawy Prawo o
aktach stanu cywilnego zgłaszamy następujące drobne uwagi:
- w art.89b ust. 2 pkt 1 celem doprecyzowania danych do "zapewnienia"
podpisywanego przez małżonków, po słowach "numery PESEL" należałoby wpisać
"o ile został nadany", albowiem cudzoziemcy często nie mają nadanych tych
numerów,
- w art.89b ust.2 pkt 8 i ust.4 stanowiącym, że kierownik wyjaśnia małżonkom
przepisy regulujące rozwiązanie małżeństwa i przepisy te mają również znaleźć się
w formularzu "zapewnienia" - należałoby uściślić, które konkretnie przepisy ma
obejmować to wyjaśnienie, bowiem to treść tego artykułu ma determinować
następnie treść utworzonego na jego podstawie formularza,
- art.89c ust.7 - cel tego przepisu jest nieprecyzyjny, czy ma być odebrana od
małżonka informacja o przebywaniu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, ale tylko na
obszarze danej gminy - wówczas niepotrzebne byłyby słowa "na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej", czy w ogóle na terenie Rzeczpospolitej Polskiej oraz
dodatkowo na terenie danej gminy - przy czym zauważyć należy że sądy takich
informacji nie pozyskują,
- w uzasadnieniu podniesiony jest argument, że rozwód pozasądowy będzie
kosztował tyle samo co sądowy tj. 600 zł, ale w ostateczności opłata sądowa za
rozwód bez orzekania o winie wynosi 300 zł, gdyż połowa opłaty wpłacanej przy
pozwie w kwocie 600 zł jest, na podstawie art.79 ust.1 pkt 3 lit.b ustawy z dnia 28
lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, zwracana powodowi po
uprawomocnieniu się wyroku - koszt obu rozwodów nie jest zatem taki sam.
Wiceprezeska Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce
Katarzyna Piotrowska
Pobierz plik:
Uwagi Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce do projektu ustawy
o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw
z dnia 17 czerwca 2025 r.
Zarząd Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce
dodano: 2025-07-11