Opinia w sprawie zmian w Regulaminie urzędowania sądów powszechnych (projekt z dnia 21.03.24)
Opinia Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce
z dnia 28 marca 2024 roku
w przedmiocie rozwiązań zaproponowanych w projekcie
Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniające rozporządzenie
Regulamin urzędowania sądów powszechnych
( projekt z dnia 21 marca 2024r.)
Stowarzyszenie Sędziów Rodzinnych w Polsce jednoznacznie pozytywnie
opiniuje propozycje zmian w Regulaminie urzędowania sądów powszechnych w
zakresie dodania spraw o uzgodnienie płci do kategorii spraw pilnych, a także w
zakresie umożliwienia stronom tych postępowań zajmowania miejsc obok siebie na
sali sądowej. Nie tracąc z pola widzenia potrzeby ustawowego uregulowania kwestii
prawnej tranzycji osób transpłciowch należy uznać, że to rozwiązanie w obecnej
sytuacji prawnej pozwoli przyspieszyć rozstrzyganie tych spraw, co znacząco
pozytywnie wpłynie na dobrostan osób transpłciowych i uczyni procedurę prawną
bardziej przyjazną dla obywateli.
Należy jednocześnie zwrócić uwagę na potrzebę wyeliminowania z języka
prawnego pojęcia "zmiany płci", na rzecz pojęcia "uzgodnienia płci". Wyrażenie
"zmiana płci" błędne i w sposób niewłaściwy opisuje sytuację osoby transpłciowej.
Osoba transpłciowa odczuwa inną płeć, niż błędnie przypisana jej przy urodzeniu i
dąży do między innymi prawnego uzgodnienia płci odczuwanej z płcią, która została
jej przypisana prawnie.
Odnosząc się do propozycji zmian w zakresie współczynników przydziału
spraw osobom pełniącym funkcje w sądach należy zauważyć, że problem ten jest
skomplikowany. Nie wydaje się właściwe uzależnienie tego współczynnika jedynie
od liczby orzeczników zatrudnionych w danej jednostce. Należy w ocenie
Stowarzyszenia wziąć także pod uwagę specyfikę rodzaju spraw wpływających w
danej jednostce. W największych i najbardziej obciążonych sądach w Polsce
proponowane zwiększenie osobom funkcyjnym przydziału spraw może się odbyć ze
szkodą albo dla sprawowania funkcji, albo dla orzecznictwa.
Należy wziąć pod uwagę nie tylko liczbę sędziów w wydziale, ale również
liczbę spraw w referatach tych sędziów, dlatego proponujemy dla większej
elastyczności ustalić liczbę sędziów na 10 jako graniczną dla obniżenia
współczynnika spraw dla przewodniczących. Podobnie sprawa dotyczy kierowników
sekcji, czy wizytatorów lub rzeczników dyscyplinarnych. W dużych sądach
zaproponowane współczynniki są zbyt wysokie. Ustalenie zbyt wysokich
współczynników dla osób funkcyjnych w szczególności w dużych sądach spowoduje,
że nie będzie chętnych osób rzetelnie podchodzących do swoich obowiązków w
zakresie pełnienia tych funkcji, albo te dodatkowe czynności nie będą wykonywane
wnikliwie.
Pobierz plik:
Projekt z dnia 21 marca 2024 - rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości zmieniające rozporządzenie - Regulamin urzędowania sądów powszechnych
Opinia Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce z dnia 28 marca 2024 roku w przedmiocie rozwiązań zaproponowanych w projekcie Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniające rozporządzenie Regulamin urzędowania sądów powszechnych
Zarząd Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce
dodano: 2024-04-25